Kuinka ostan oikean pyörän käyttötarkoitukseeni?

Sopivan pyörän löytäminen voi aiheuttaa päänvaivaa. Tässä lyhyt selostus eri pyörätyypeistä sekä rengas- ja runkoko’oista. Tässä on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit valita ja ostaa oikean pyörän:

  1. Määritä budjettisi: aseta pyörän ostamiseen budjetti ennen kuin aloitat shoppailemisen. Tämä auttaa sinua rajaamaan vaihtoehtojasi ja tekemään valintaprosessista helpompaa.

  2. Päätä pyörän tyyppi: valittavana on monia erilaisia pyöriä. Pääpiirteittäin pyörät voidaan jakaa pääkateorioihin, jotka ovat kaupunkipyörät, maantiepyörät, maastopyörät. Näiden pääkategorioiden alla on alakategorioita, jotka tähtäävät ajoon tietynlaisella alustalla, kuten maantiepyöräilyn alla triathlonpyörät sekä endurance pyörät sekä maastopyöräilyn alla trail ja enduro kategoriat. Huomioi alusta, jolla aiot ajaa, sekä ajotapasi, jotta voit valita oikean tyyppisen pyörän.

  3. Koita ajaa testiajo: jos mahdollista, vertaa muutamaa eri pyörää testiajolla, jotta näet, mikä niistä tuntuu parhaalta itsellesi. Huomioi testin aikana muutamia asioita, kuten pyörän istuvuus, ajonmukavuus ja jarrutehokkuus.

  4. Tarkista osat: varmista, että pyörän osat, kuten vaihteet, jarrut ja mahdolliset iskunvaimentimet sekä joustokeula, ovat laadukkaita. Nämä ovat tärkeitä osia, jotka vaikuttavat pyörän yleiseen suorituskykyyn ja kestävyyteen.

  5. Huomioi runko: pyörän runko on tärkein osa, koska se määrittää pyörän vahvuuden ja stabiiliuden. Valitse runko, joka on valmistettu laadukkaista materiaaleista ja joka on hyvin valmistettu.

  6. Osta oikean kokoinen pyörä: on tärkeää saada pyörä, joka sopii sinun pituudellesi. Jos pyörä on liian pieni, se on vaikea ajaa ja hallita, ja jos se on liian suuri, se voi olla epämukava ja turvaton.

  7. Osta luotettavasta lähteestä: varmista, että ostat pyöräsi luotettavalta myyjältä tai jälleenmyyjältä. Heidän pitäisi pystyä auttamaan sinua löytämään oikean pyörän ja varmistamaan, että se on oikein koottu ja säädetty tarpeitasi varten.

RENGASKOKO

Perinteisesti pyörän rengaskoko määräytyi kuljettajan pituuden mukaan, pienemmille kuljettajille siis ostettiin pienemmillä renkailla olevia pyöriä jotka olivat luonnollisesti myös rungoltaan pienempiä. Nykyään rengaskoko valitaan usein enemmän käyttötarkoituksen perusteella ja pyörän rungon koko valitaan kuljettajan pituuden mukaan.

Aikuisten pyöriä myydään usealla rengaskoolla. 24″-tuumaisella renkaalla myydään “Jopo”-tyyppisiä yleispyöriä, jotka sopivat hyvin lyhyille matkoille. 26″-tuumaiset pyörät ovat useimmiten ns. citypyöriä. 28″-tuumaiset pyörät ovat varusteltuja peruspyöriä tai urheilullisempia retki-, hybridi-, fitness-, cyclocross- tai maantiepyöriä. 29″-tuumaiset pyörät ovat maastopyörien uusin trendi, joissa maastopyörien teknologia ja leveät renkaat on yhdistetty isompaan vannekokoon (622).

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että 28″-tuumaiset pyörät ovat kapeampirenkaisia kuin 26″- ja 29″-tuumaiset. Rengasleveys (monen muun tekijän ohessa) vaikuttaa pyörän rullaavuuteen. Mitä kapeampi rengas, sitä kevyemmin se rullaa. Näin ollen pitkien matkojen ajamiseen hyvillä teillä kannattaa mieluummin valita kapeampi- ja sileämpirenkainen pyörä (esim. hybridi), kuin leveä- ja karkearenkainen maastopyörä. Leveärenkaiset pyörät sopivat taas paremmin maastoon, huonommille teille ja myös lyhyehköille matkoille kaupungissa.

Lasten- ja nuorten pyöriä ostettaessa rengaskoko kertoo yhä melko suoraan, minkä kokoiselle kuljettajalle pyörä sopii.

Lasten pyörät

  • 12″ noin 80-100cm polkijalle
  • 16″ noin 95-110cm polkijalle
  • 20″ noin 105-140cm polkijalle

Nuorten pyörät

  • 24″ noin 125-150cm polkijalle
  • 26″ alkaen n 136cm polkijalle rungon koosta riippuen

PYÖRÄN TYYPPI

Erilaisia pyörätyyppejä (ja niiden alatyyppejä) on nykyaikana paljon ja eri valmistajilla saattaa vielä olla toisistaan poikkeavia nimityksiä samankaltaisista pyöristä. Tässä kuitenkin karkea jaottelu eri pyörätyypeistä:

  • Miesten peruspyörät ja Naisten peruspyörät ovat hyvin varusteltuja 1-8 -vaihteisia pyöriä, joissa on yleensä jalkajarru ja käsijarru edessä. Ajoasento on yleensä hyvin säädettävissä ja satula leveähkö. Peruspyörä soveltuu hyvin kaupunkiajoon ja miksei kiirettömään taivallukseen pidemmällekin. Rengaskoko on yleensä 28″.

  • Maastopyörässä on yleensä avovaihteet (tunnetaan myös nimillä ratasvaihteet tai ketjuvaihteet) ja vaihteita on 10-30. Jarruina on käsijarrut, jotka ovat nykyään pääsääntöisesti levyjarrut. Yleensä maastopyörät ovat joko etu- tai täysjousitettuja, niissä on karkeat n 50-60mm leveät renkaat ja varustelu on niukka (ei lokasuojia, lukkoja yms). Maastureiden rungot ovat yleensä matalampia kuin esim peruspyörien, jotta ne olisivat näppärämpiä käsitellä hankalissakin paikoissa.

    Maastopyörä sopii oivallisesti myös kaupunkikäyttöön ketteryytensä takia, ja tuhdeilla renkailla ei tarvitse varoa katukivetysten reunoja. Perusmaasturit (400-700e) on tarkoitettu yleispyöriksi, joilla voi satunnaisesti poiketa myös metsäpoluille, mutta aktiivisempaan maastoajoon soveltuvat “oikeat” maastopyörät maksavat 1000e:sta ylöspäin. Maastopyörien ajoasento on yleensä etupainoinen ja ohjaustankoa ei voi nostaa. Maastopyörien rengaskoko on perinteisesti ollut 26″.

    Viime vuosina suurempipyöräiset 27,5″ ja 29″ -mallit ovat syrjäyttäneet perinteisen 26″ rengaskoon, jota löytyy kyllä yhä erityisesti nuorisolle suunnatuista pyöristä. Uusimpia maastopyörätyyppejä ovat todella paksurenkaiset läskipyörät (Fatbike), joissa renkaat ovat 100-125mm (4-5″) leveitä ja hieman kapeampirenkasiet 27,5+ ja 29+ pyörät, joiden renkaat ovat n 75mm leveitä (3″).

  • Dirt-pyörät ovat maastopyörien alalaji, jotka on tarkoitettu hyppimiseen ja muuhun temppuiluun. Näissä pyörissä on yleensä tavallisia maastopyöriä järeämmät rungot ja osat, mutta myös painoa on enemmän. Viime vuosina useat perusmaasturit on myös tehty dirttipyörien (ns Dirt-look) näköisiksi, mutta ne on tarkoitettu yleispyöriksi ja eivät sovellu varsinaiseen hyppykäyttöön.

  • Miesten hybridit ja Naisten hybridit ovat pyöriä, jossa maastopyörien tekniikka on yhdistetty kapeampaan kevyesti rullaavaan 28″ rengaskokoon. Vaihteita on yleensä 20-30 ja välitykset ovat hieman maastopyörää raskaammat. Jarruina on käsijarrut (vanne- tai levyjarrut). Hybridipyörät ovat suosittuja työmatka- ja retkipyöriä, koska laajan vaihdeskaalan ja kapeiden renkaiden ansiosta matka taittuu joutuisasti. Varustelluista hybrideistä saatetaan käyttää myös nimitystä retki- tai trekkingpyörä.

  • Fitnesspyörä on hybridin ja maantiepyörän (harjoituskilpyörä/kilpapyörä) välimuoto. Renkaat ovat 23-28mm leveät ja vaihteet/välitykset lähellä maantiepyörää. Käsijarrut voivat olla joko vanne- tai levyjarrut. Ohjaustanko on täysverisistä maantiepyöristä poiketen suora ja ajoasento hieman pystympi.

  • Cyclocross ja Gravel pyörät sijoittuvat myös hybridin ja maantiepyörän välimaastoon. Ohjaustanko on maantiepyörien kaltainen ja vaihteet ovat maantiesarjoista, mutta välitykset ovat hieman kevyemmät ja ajoasento aavistuksen pystympi. Merkittävin ero maantiepyörään on leveämmät 32-50mm renkaat, joilla voi ajella huolettomammin myös hiekkateillä. Cyclocrossin ja Gravel pyöräilyn valtava suosio viime aikoina perustuu sen monikäyttöisyyteen, kesällä sillä voi ajaa lähes kuin maantiepyörällä ja tarvittaessa siihen saa vaikka nastarenkaat.

  • Maantiepyörä (kilpapyörä/harjoituskilpapyörä) on pyöristä kevein ja nopein, mutta se soveltuu pääsääntöisesti ainoastaan ajoon päällystetyillä teillä. Renkaat on yleensä 23-30mm leveät ja vaihteita on 18-30. Maantiepyörissä on perinteisesti käytetty vannejarruja, mutta nykypäivänä levyjarrut ovat huomattavasti yleisempi vaihtoehto. Vaihdevivut ovat yleensä sisäänrakennettu käsijarrukahvoihin. Nykypäivän maantiepyörissä yleistyy leveämmät rengaskoot, jotta maantiepyörään saadaan lisää ajomukavuutta sekä monikäyttöisyyttä. Nykyisin maantiepyöriin voi saada jopa 35mm levyisiä renkaita riippuen pyörämallista, jolloin esimerkiksi Endurance tyyppisiä maantiepyöriä pystyy varustelemaan hiekkatielle ja soralle soveltuvilla renkailla.

  • BMX-pyörät ovat yleensä 20″-renkailla varustettuja temppupyöriä. Pyörät ovat vaihteettomia, niissä on käsijarrut ja ne soveltuvat parhaiten juuri temppuiluun. Pienemmille kuskeille on myös olemassa 16″ ja 18″-renkailla varustettuja malleja.

  • Sähköpyörät ovat polkijaa avustavalla sähkömoottorilla varustettuja pyöriä. Sähköpyöriä on kolmen tyyppisiä: etu-, taka- ja keskimoottorillisia. Yleensä edullisimpia malleja ovat etuvetoiset pyörät, eli niissä moottori on etunavassa. Takanapaan sijoitetulla moottorilla varustetut pyörät ovat hieman kalliimpia ja tehokkaampia. Parhaimpana moottoriratkaisuna sähköavusteisiin pyöriin pidetään yleensä keskimoottoria. Näissä pyörissä moottori on integroitu poljinkeskiöön ja avustus välittyy ketjulla takapyörään aivan kuten tavallisissakin pyörissä. Tieliikenteeseen sopivien sähköpyörien laillinen moottorin maksimiteho on 250W ja avustus lakkaa 25km/h nopeudessa.

RUNGON KOKO

Monista pyörämalleista on olemassa useampia runkokokoja ja oikea rungon koko valitaan yleensä pyöräilijän pituuden ja kehon mittasuhteiden mukaan. Esimerkiksi inseam eli sisäjalan pituus on yksi merkittävimmistä määrittäjistä pyörän koolle. Myös pyöräilijän mahdoliset rajoitteet tai vammat voivat tuoda lisävaatimuksia pyörän valitsemiselle.

Polkupyörän runkokoko ilmoitetaan yleensä rungon pystyputken korkeutena (mitattuna keskiön keskeltä alkaen), yleensä rungon korkeuden muuttuessa myös rungon muut mitat muuttuvat (valmistajien nettisivuilta löytyy yleensä eri runkojen tarkat mitat). Oikean runkokoon valitsemiseksi löytyy internetistä useita ohjeita ja laskureita, mutta tässä artikkelissa esittelemme karkean suuntaa-antavan ohjeen oikean rugon koon valitsemiseksi. Kehon mittasuhteiden erot ja ennenkaikkea polkijoiden mieltymykset vaikuttavat aina merkittävästi runkokoon valintaan, mistä syystä absoluuttista totuutta ei ole.

Nämä tekijät huomioimalla voit löytää pyörän, joka sopii sinulle ja pyöräilyn tarpeisiisi. Hyvää shoppailua!

measure inseam for bike > OFF-59%
Sisäjalan pituuden mittaaminen

MTB eli Maastopyörien ja Hybridipyörien mitoitus

SISÄJALAN PITUUS (INSEAM)
PYÖRÄILIJÄN PITUUS
PYÖRÄN TUUMAKOKO
PYÖRÄN KOKO SENTTIMETREINÄ
61 - 66cm
147 - 157cm
13 - 14''
33 - 35cm (XS)
68 - 76cm
157 - 168cm
15 - 16''
38 - 40cm (S / SM)
76 - 81cm
168 - 178cm
17 - 18''
44 - 45cm (M / MD)
78 - 84cm
178 - 185cm
19 - 20''
48 - 50cm (L / LA)
82 - 90cm
185 - 193cm
21 - 22''
53 - 56cm (XL)
+88cm
+193cm
22 - 24'''
56 - 61cm (XXL)

Maantiepyörien mitoitus

SISÄJALAN PITUUS (INSEAM)
PYÖRÄILIJÄN PITUUS
PYÖRÄN KOKO SENTTIMETREINÄ
63- 73cm
148 - 152cm
47 - 48cm (XXS)
71 - 76cm
152 - 160cm
49 - 50cm (XS)
73 - 78cm
160 - 168cm
51 - 53cm (S)
76 - 81cm
168 - 175cm
54 - 55cm (M)
80 - 84cm
175 - 183cm
56 - 58cm (L)
82 - 87cm
183 - 191cm
58 - 60cm (XL)
+88cm
191 - 198cm
61 - 63cm (XXL)


Oletko kokojen välissä?

Useimmiten polkupyörää valitessa ihminen ei osu täysin annettujen ohjekokojen taulukkoon vaan sisäjalan pituu ja pyöräilijän kokonaispituu ovat eri kohdassa taulukkoa. Sen vuoksi pyöräilijän tulee miettiä pyörän kokoa tarkemmin ja tutkia aiottua pyörän käyttötarkoitusta.

Alla näet suuntaa antavan ohjeistuksen, kannattaako sinun valita isompi vai pienempi koko pyörästä.

Valitse pienempi runkokoko mikäli

  • Haluat ketterämmän pyörän, jota on helpompi ohjata
  • Sinulla on rakenteellisia ongelmia esimerkiksi selän, niskojen tai käsien kanssa
  • Sisäjalan pituus on taulukon ohjearvoa lyhyempi
  • Haluat ketterämmän pyörän, jota on helpompi ohjata

Valitse pienempi runkokoko mikäli

  • Olet kokeneempi ajaja, joka tykkää ajaa kovaa varsinkin maastossa
  • Sinulla on keskimääräistä pidemmät raajat
  • Sisäjalan pituus on taulukon ohjearvoa korkeampi
  • Haluat vakaamman pyörän, joka kulkee paremmin epätasaisella alustalla