Hur köper jag rätt cykel för mitt ändamål?

Att hitta rätt cykel kan vara en huvudvärk. Här är en kort beskrivning av de olika cykeltyperna och däck- och ramstorlekarna. Här är några tips som hjälper dig att välja och köpa rätt cykel:

  1. Bestäm din budget: ställ in en budget för att köpa en cykel innan du börjar handla. Detta kommer att hjälpa dig att begränsa dina alternativ och göra urvalsprocessen enklare.

  2. Bestäm vilken typ av cykel: det finns många olika cyklar att välja mellan. Generellt sett kan cyklar delas in i huvudteorier som är stadscyklar, landsvägscyklar, mountainbikes. Under dessa huvudkategorier finns underkategorier som syftar till att cykla på en viss typ av plattform, såsom triathloncyklar och Endurance-cyklar för landsvägscykling, och trail- och endurokategorier under mountainbike. Tänk på plattformen du planerar att cykla på och din körstil för att välja rätt typ av cykel.

  3. Prova en provtur: om möjligt, jämför några olika cyklar på en provtur för att se vilken som känns bäst för dig. Var uppmärksam på några saker under testet, som cykelns passform, åkkomfort och bromseffektivitet.

  4. Kontrollera delarna: se till att delarna på cykeln, såsom växlar, bromsar och eventuella stötdämpare, samt fjäderbågen, är av god kvalitet. Detta är viktiga delar som påverkar cykelns totala prestanda och hållbarhet.

  5. Var uppmärksam på ramen: ramen på cykeln är den viktigaste delen eftersom den avgör cykelns styrka och stabilitet. Välj en ram som är gjord av kvalitetsmaterial och är välgjord.

  6. Köp cykel i rätt storlek: det är viktigt att få en cykel som passar din längd. Om cykeln är för liten blir den svår att cykla och kontrollera, och är den för stor kan den vara obekväm och osäker.

  7. Köp från en pålitlig källa: Se till att du köper din cykel från en pålitlig säljare eller återförsäljare. De ska kunna hjälpa dig att hitta rätt cykel och se till att den är ordentligt monterad och anpassad för dina behov.

DÄCKSTORLEK

Traditionellt bestämdes cykelns däckstorlek av förarens höjd, så för mindre förare köptes cyklar med mindre däck, som naturligtvis också var mindre i ramen. Numera väljs ofta däckstorleken mer utifrån syftet med användningen och storleken på cykelramen väljs efter höjden på föraren.

Vuxencyklar säljs med flera däckstorlekar. Det säljs universalcyklar av "Jopo"-typ med 24"-däck som passar bra för korta resor. 26″ hjul är mestadels så kallade stadscyklar. 28″ hjul är utrustade med bascyklar eller sportigare touring-, hybrid-, fitness-, cyclocross- eller landsvägscyklar. 29″ hjul är den senaste trenden inom mountainbikes, där mountainbiketeknik och breda däck kombineras med en större fälgstorlek (622).

Som en tumregel har 28″ hjul smalare däck än 26″ och 29″ hjul. Däckbredd (tillsammans med många andra faktorer) påverkar cykelns rullförmåga. Ju smalare däcket är, desto lättare rullar det. För att cykla långa sträckor på bra vägar är det därför bättre att välja en cykel med smalare och smidigare däck (t.ex. en hybrid) än en mountainbike med breda och grova däck. Bredfågade cyklar lämpar sig bättre för terräng, sämre vägar och även för korta turer i stan.

Vid köp av barn- och ungdomscyklar säger däckstorleken ändå ganska direkt till vilken ryttarestorlek cykeln är lämplig för.

Barncyklar

  • 12″ för ca 80-100cm pedaler
  • 16″ för cirka 95-110cm pedaler
  • 20″ för cirka 105-140cm pedaler

Ungdomscyklar

  • 24″ för cirka 125-150cm pedaler
  • Från 26″ för ca 136cm pedal beroende på ramstorlek

CYKELTYP

Det finns många olika typer av cyklar (och deras undertyper) nuförtiden, och olika tillverkare kan fortfarande ha olika namn på liknande cyklar. Men här är en grov uppdelning av de olika cykeltyperna:

  • Grundcyklar för män och Bascyklar för kvinnor är välutrustade cyklar med 1-8 växlar, oftast med fotbroms och handbroms fram. Körställningen är oftast väldigt justerbar och sadeln är bred. Grundcykeln lämpar sig väl för stadsåkning och varför inte för en lugn tur längre bort. Däckstorleken är vanligtvis 28 tum.

  • Mountainbikes har vanligtvis öppna växlar (även känd som kuggväxlar eller kedjeväxlar) och det finns 10-30 växlar. Bromsarna är handbromsar, som numera främst är skivbromsar. I allmänhet är mountainbikes antingen fram- eller fullfjädrade, de har grova 50-60 mm breda däck och utrustningen är knapphändig (inga fendrar, lås etc.). Ramarna på stadsjeepar är vanligtvis lägre än till exempel vanliga cyklar, så att de är lättare att hantera även på svåra ställen.

    Mountainbiken är också perfekt lämpad för stadsbruk på grund av sin smidighet, och du behöver inte vara försiktig med kanterna på gatubeläggningarna med dubbdäck. Basic terrängcyklar (400-700e) är tänkta som allroundcyklar som man då och då kan ta med till skogsstigar, men "riktiga" terrängcyklar lämpliga för mer aktiv terrängkörning kostar från 1000e och uppåt. Körställningen på mountainbikes är vanligtvis framåtviktad och styret kan inte höjas. Däckstorleken på mountainbikes har traditionellt varit 26".

    Under de senaste åren har 27,5″ och 29″ modellerna med större hjul ersatt den traditionella 26″ däckstorleken, som fortfarande finns på cyklar speciellt riktade till ungdomar. De nyaste typerna av mountainbikes är de med riktigt tjocka däck fatbikes (Fatbike) med däck 100-125 mm (4-5″) breda och något smala däck 27,5+ och 29+ cyklar med däck ca 75 mm breda (3″).

  • Dirt bikes är en underart av mountainbikes som är avsedda för hoppning och andra stunts. Dessa cyklar har vanligtvis kraftigare ramar och delar än vanliga mountainbikes, men de väger också mer. Under de senaste åren har flera bas-SUV:ar också fått se ut som dirtbikes (den så kallade Dirt-looken), men de är avsedda som allmänna cyklar och är inte lämpliga för egentlig hoppning.

  • Manliga hybrider och Kvinnliga hybrider är cyklar där mountainbikes teknik kombineras med en smalare, lättrullande 28″ däckstorlek. Det brukar vara 20-30 växlar och växlarna är något tyngre än en mountainbike. Bromsarna är handbromsar (fälg- eller skivbromsar). Hybridcyklar är populära pendlings- och turcyklar, eftersom det breda utbudet av växlar och smala däck gör resan enkel. Utrustade hybrider kan också kallas för tur- eller vandringscyklar.

  • En konditionscykel är en mellanting mellan en hybrid och en landsvägscykel (träningscykel/racercykel). Däcken är 23-28mm breda och växlarna/transmissionerna ligger nära en landsvägscykel. Handbromsar kan vara antingen fälg- eller skivbromsar. Till skillnad från fullblods landsvägscyklar är styret rakt och körställningen något mer upprätt.

  • Cyclocross och Grus hjulen är också någonstans mellan en hybrid och en landsvägscykel. Styret liknar landsvägscyklarna och växlarna är från road-serien, men transmissionerna är lite lättare och körställningen lite mer upprätt. Den viktigaste skillnaden mot landsvägscykeln är de bredare 32-50 mm däcken, som gör att du kan cykla mer bekymmersfri även på grusvägar. Cyclocross- och Gravel-cyklingens enorma popularitet den senaste tiden är baserad på dess mångsidighet, på sommaren kan du köra den nästan som en landsvägscykel och vid behov kan du till och med få dubbdäck på den.

  • Landsvägscykel (racingcykel/träningsracercykel) är den lättaste och snabbaste av cyklarna, men den lämpar sig i allmänhet bara för att köra på asfalterade vägar. Däcken är vanligtvis 23-30mm breda och det finns 18-30 växlar. Fälgbromsar har traditionellt använts på landsvägscyklar, men numera är skivbromsar ett mycket vanligare alternativ. Växelspakar är vanligtvis inbyggda i handbromsspakarna. Bredare däckstorlekar blir allt vanligare i dagens landsvägscyklar, för att ge landsvägscykeln mer åkkomfort och mångsidighet. Numera kan man få upp till 35 mm breda däck för landsvägscyklar, beroende på cykelmodell, då kan exempelvis landsvägscyklar av Endurance-typ utrustas med däck lämpliga för grusvägar och grus.

  • BMX-cyklar är vanligtvis stuntcyklar med 20-tumsdäck. Cyklarna är växellösa, har handbromsar och lämpar sig bäst för tricks. För mindre ryttare finns det även modeller med 16″ och 18″ däck.

  • Elcyklar är cyklar utrustade med en elmotor som hjälper pedalen. Det finns tre typer av elcyklar: fram-, bak- och mittmotor. Generellt sett är de mest prisvärda modellerna framhjulsdrivna hjul, dvs de har motorn på det främre navet. Cyklar utrustade med en baknavsmotor är något dyrare och mer effektiva. Den bästa motorlösningen för elektriskt assisterade cyklar anses generellt vara en centralmotor. I dessa cyklar är motorn integrerad i mitten av pedalerna och assistansen överförs via en kedja till bakhjulet, precis som på vanliga cyklar. Den lagliga maximala motoreffekten för elcyklar lämpliga för vägtrafik är 250W och assistansen stannar vid en hastighet av 25 km/h.

KROPPSSTORLEK

Det finns flera ramstorlekar av många cykelmodeller, och rätt ramstorlek väljs oftast efter cyklistens längd och kroppsproportioner. Till exempel är längden på innersömmen en av de viktigaste bestämningsfaktorerna för cykelstorlek. Cyklistens eventuella begränsningar eller skador kan också medföra ytterligare krav för val av cykel.

Ramstorleken på en cykel anges vanligtvis som höjden på ramens vertikala rör (mätt från mitten av mitten), vanligtvis när höjden på ramen ändras ändras även ramens övriga dimensioner (de exakta måtten). av olika ramar kan vanligtvis hittas på tillverkarens webbplats). Det finns flera instruktioner och miniräknare på internet för att välja rätt ramstorlek, men i den här artikeln presenterar vi en grov riktlinje för att välja rätt rugostorlek. Skillnader i kroppsproportioner och framför allt pedalers preferenser har alltid ett betydande inflytande på valet av ramstorlek, varför det inte finns någon absolut sanning.

Genom att ta hänsyn till dessa faktorer kan du hitta en cykel som passar dig och dina cykelbehov. Glad shopping!

kroppsmått på cyklisten

Dimensionering av MTB d.v.s. Mountainbikes och Hybridbikes

INSI BEN LÄNGD (INNERSÖM)
CYKLARENS HÖJD
HJULSTORLEK I tum
CYKELSTORLEK I CENTIMETER
61-66 cm
147 - 157 cm
13 - 14''
33 - 35 cm (XS)
68-76 cm
157 - 168 cm
15 - 16''
38–40 cm (S/SM)
76 - 81 cm
168 - 178 cm
17 - 18''
44 - 45 cm (M/MD)
78-84 cm
178 - 185 cm
19 - 20''
48–50 cm (L/B)
82 - 90 cm
185 - 193 cm
21 - 22''
53 - 56 cm (XL)
+88 cm
+193 cm
22 - 24''
56 - 61 cm (XXL)

Dimensionering av landsvägscyklar

INSI BEN LÄNGD (INNERSÖM)
CYKLARENS HÖJD
CYKELSTORLEK I CENTIMETER
63-73 cm
148 - 152 cm
47 - 48 cm (XXS)
71-76 cm
152 - 160 cm
49 - 50 cm (XS)
73 - 78 cm
160 - 168 cm
51–53 cm (S)
76 - 81 cm
168 - 175 cm
54 - 55 cm (M)
80-84 cm
175 - 183 cm
56 - 58 cm (L)
82 - 87 cm
183 - 191 cm
58–60 cm (XL)
+88 cm
191 - 198 cm
61–63 cm (XXL)


Är du mellan storlekarna?

För det mesta, när man väljer en cykel, matchar en person inte helt den givna storleksguiden, men längden på det inre benet och den totala längden på cyklisten finns i en annan del av tabellen. Därför bör cyklisten fundera mer noggrant på cykelns storlek och studera cykelns avsedda användning.

Nedan kan du se vägledningen om du ska välja en större eller mindre cykel.

Välj en mindre ramstorlek vid behov

  • Du vill ha en smidigare cykel som är lättare att kontrollera
  • Du har strukturella problem med till exempel rygg, nacke eller händer
  • Längden på innerbenet är kortare än riktvärdet i tabellen
  • Du vill ha en smidigare cykel som är lättare att kontrollera

Välj en mindre ramstorlek vid behov

  • Du är en mer erfaren förare som gillar att köra hårt, speciellt terrängkörning
  • Du har längre lemmar än genomsnittet
  • Längden på innerbenet är högre än riktvärdet i tabellen
  • Du vill ha en stabilare cykel som kör bättre på ojämnt underlag