Cykelunderhåll och hantering: förlänger cykelns livslängd

Cyklar är en fantastisk form av rörelse och ett roligt sätt att hålla sig aktiv. Det är viktigt att utföra regelbundet underhåll för att säkerställa att din cykel är i gott skick. Detta förlänger inte bara livslängden på din cykel, utan garanterar också en säker och njutbar körupplevelse. I den här artikeln kommer vi att täcka grunderna för cykelunderhåll och ge några tips om hur du håller din cykel i gott skick.

Drive-in service / första service

Under de första körtimmarna sätter sig cykelns delar på plats – nipplarna på de maskinmonterade ekrarna på fälgen, kablarna i deras ändbussningar, lagren är på plats etc. I det här fallet, efter några timmars cykling kommer din cykel inte att fungera lika exakt som när den var helt ny. Om dessa brister inte underhålls och justeras i tid blir de bara värre. I värsta fall kan de orsaka farliga situationer och till och med stora skador, i vilket fall garantin för dessa delar upphör.

Den rekommenderade tiden för första hjälpen kommer ganska snabbt, är ca 300-500 km / 10-15 timmars användning.

Underhåll av cykeltransmissionen

Det årliga underhållet av cykeln följer vanligtvis tidpunkten för kedjebytet. En cykelkedja, speciellt i en cykel med utvändiga växlar, är en känslig del som slits och utsätts för väder och vind, som bör bytas ut utifrån slitage, det vill säga kedjans töjningsprocent. En ny kedja är cirka 0,00 – 0,25 % lång och en ersättningskedja 0,65 – 0,75 %.

Om kedjan har slitits för mycket, till exempel 0,75% och avsikten är att byta en ny kedja för vagnen, kommer kraftöverföringsdelarna inte längre att fungera korrekt, eftersom vagnen har anpassat sig till den över slitna kedjan. , i så fall kommer den nya kedjan att passa på den slitna vagnen. Det första symtomet är att kedjan hoppar över kedjehjulen. Detta händer med en översliten kedja, såväl som med en ny kedjeutrustad cykel med överdrivet slitna kedjehjul. I det här fallet måste även vagnen bytas ut mot en ny för att cykeln ska fungera igen.

Överföring 1

Baserat på lång underhållserfarenhet håller kedjan normalt ca.

  • 800 – 1000 mil på elcyklar med utvändiga växlar
  • 1000 – 1500km på ekologiska cyklar med utvändiga växlar
  • 1 000 – 1 500 mil på elcyklar med navväxlar
  • 1 500 – 2 000 mil på ekologisk cykel med navväxel

Det finns en hel del variation i körsträcka, vilket påverkas av de växlar som oftast används på cykeln, cykelns belastning, dvs vikten på föraren och utrustningen, kedjans renhet, kedjeoljan som används, vägprofilen, syftet med cykeln osv...

Notera! Du kan också själv övervaka kedjans slitage, med en slitagemätare avsedd för detta ändamål. Du kan få dem från alla välutrustade cykelbutiker, samt från Emilia Sports webbutik.

Hur kan kedjans livslängd maximeras?

Det första och viktigaste är korrekt användning av cykelns växlar. Cyklar, och speciellt numera elcyklar, körs generellt med riktigt höga växlar och långsam rotationshastighet, d.v.s. kadens. Detta sliter ut kedjan mycket snabbt. Cykelns kedjelinje, det vill säga hur rak kedjan är i förhållande till vagnen, ska vara så rak som möjligt under körning.

Kugghjul bör användas på ett sådant sätt att pedalernas rotationshastighet förblir densamma, oavsett hastighet. Den optimala kadensen, d.v.s. rotationshastighet, är runt 70-90 varv per minut beroende på pedal, dvs lite snabbare än ett pedalvarv per sekund. Med denna rotationshastighet håller även benmusklerna bra rytm med lite träning

med låsskor, och kraftöverföringen är inte "dragen", så kedjan och kedjehjulen slits mycket långsammare.
I den meningen skiljer sig inte elcykeln från att cykla på en icke-elcykel, även om cykeln delvis rör sig med hjälp av en motor.

Tvätta cykeln och olja kedjan

Förutom användning av växlar och regelbundet underhåll kan cykeldelarnas hållbarhet förbättras avsevärt genom att rengöra cykeln regelbundet. Vid daglig körning bör den yttre kugghjulsväxellådan rengöras ungefär var eller varannan vecka, eller när det börjar se smutsigt ut och kedjan börjar trassla till ställen. Tvätten ska helst ske med ett starkt lösningsmedel avsett för att tvätta cykelns kraftöverföring, genom att tvätta kedjan och kedjehjulen helt rena, med en gammal diskborste osv.

De enklaste tvättverktygen inkluderar en hink, en svamp, en borste och tvättmedel. Med dessa kan tvättning av hjul och transmission göras bra även utanför, även under förhållandena i ett hyreshus.

När kedjan inte längre får svart smuts på fingrarna eller trasan, smörjs kedjan med lämplig kedjeolja för säsong och årstid. Kedjeoljor har traditionellt sina egna för vått och torrt väder. Olja i vått väder tvättas inte av kedjan av regn, men å andra sidan samlar den upp allt damm i torr luft. Kedjeolja i torrt väder samlar däremot inte så lätt damm utan tvättas lätt bort i regn. Det finns även en egen olja för hård frost eftersom vanlig olja inte längre är så flytande när man går under noll, då fungerar inte kedjan normalt längre.

Kedjeolja applicerad med städ bör undvikas. Sprayen är också väldigt lätt att smörja de delar av cykeln som inte är avsedda att smörjas, såsom bromsskivorna. Om det kommer smuts på skivan kan det hända att bromsen inte längre fungerar och det kan orsaka farliga situationer. I detta fall måste bromsskivan rengöras från olja och bromsbeläggen måste bytas ut mot nya. Kedjeolja appliceras helt enkelt på kedjan, vagnen behöver inte smörjas och till sist torkas överskottsoljan från kedjan av med en trasa.

Notera! En högtryckstvätt är också ett bra verktyg för att tvätta cykeln, men du bör undvika att spraya den direkt på lager, navväxlar, elektriska delar och cykelns växelspakar.

Suspension

I en modern mountainbike bestäms underhållstiden för fjädringskomponenterna av antalet timmar. Vanligtvis kommer det första bågunderhållet framför de flesta märken vid 50 timmars användning. Vid detta underhåll byts oljorna i underbenen och dammtätningarna på glidrören, som är synliga från utsidan. Vid 200 timmars användning / efter 1 år kommer ett fullständigt underhåll av fören upp, där förutom ovanstående byts spjällets olja och tätningar, och i fallet med luftbågen, tätningarna på spjället. luftstav.

Som en generell regel servas det bakre stället lite mer sällan och luftbehållarens luftbehållare servas var 50:e – 100:e timme. Full service utförs i stötdämparen vid 200 timmar/1 år, då stötdämparoljorna och tätningarna byts.

När det gäller luftfjäder och bog, upprätthålls luftfjädertrycken av en fjäderpump.

Ju svårare åkturen är, desto oftare måste underhåll göras även på fören och stjärtstocken, och i vissa fall mycket tätare än vad tillverkarens instruktioner rekommenderar. 

Däcktryck

På en cykel är däcktrycket det viktigaste för cykelns färd på olika plattformar, om föraren lämnas utanför beräkningarna. Däcktrycket som är för lågt på asfalt saktar ner körningen avsevärt och det känns som att cykeln inte vill gå framåt hur hårt du än trampar. Dessutom bryter tryck som är för låga även ytterdäcken snabbt. För högt däcktryck kan å andra sidan bryta däcket och är mycket obehagligt att köra, eftersom alla ojämnheter på vägen då överförs till föraren.

Rekommenderat däcktryck anges på sidan av det yttre däcket, och vi rekommenderar att du kontrollerar trycket varannan vecka. För detta ändamål bör du skaffa en lämplig cykelpump i golvstående tornstil med en tryckmätare.

Sammanfattningsvis

Cykelunderhåll är en viktig del av att förlänga livslängden på din cykel och säkerställa en säker och njutbar körupplevelse. Följ regelbundna underhållsintervaller och underhållsinstruktioner och se till att alla delar är rena och smorda. Professionell hjälp är nödvändig om du upptäcker fel i vissa delar. Noggrant underhåll säkerställer att din cykel fungerar bra även i årtionden.

Serviceintervaller

För att förlänga livslängden på din cykel är det viktigt att följa regelbundna underhållsintervaller. Hos vissa tillverkare kräver bibehållandet av garantin också att delarna har underhållits regelbundet. Underhållsfrekvensen beror på hur ofta du cyklar, vilka delar din cykel har och vilka förhållanden du cyklar i. En bra tumregel är att en servad cykel är tyst. Så om du hör några extra ljud från din cykel vet du att det är dags för underhåll. Här är några allmänna riktlinjer för olika cykeldelar:

  • Däck och fälgar: Kontrollera däcktrycket före varje åktur. Hör du skav eller klicka är det dags att sätta hjulen i rätt läge med hjälp av en professionell.
  • Kedja: Rengör och smörj din kedja minst var 200:e km eller varje månad, beroende på vad som kommer först. Att köra med en smutsig kedja sliter på kedjehjulen och kedjan, så de måste bytas ut tidigare än normalt slitage. En smutsig kedja och kedjehjul försvagar också växelns funktion och växlarna kanske inte växlar som de ska. När du åker på ett smutsigt underlag kan kedjan bli smutsig mycket snabbare, så kedjan kan behöva rengöras och smörjas även efter varje åktur.
  • Bromsar: Kontrollera slitagegraden på bromsskivorna och bromsbeläggen regelbundet och se till att bromsarna är rena. Om du hör ett gnisslande, gnuggande eller om bromskraften är svag är det förmodligen dags att byta ut bromsbeläggen.
  • Växellåda: Gå igenom alla växlar för att se till att de fungerar smidigt. Rengör och smörj kedjan och kedjehjulen minst en gång i månaden för att förhindra rost och slitage.
  • Upphängning: Kontrollera att upphängningen fungerar och är ren. Kontrollera lufttrycket i din båge och eventuell bakfjädring med några månaders mellanrum och fyll på luft vid behov. Om din cykel inte har luftfjädring, se till att hålla tätningarna rena så att vatten inte kommer in i fjädrarna. Om du upptäcker läckor, det vill säga spår av olja i glidrören och/eller upphängningsfel, är det dags att söka hjälp från en fackman. Tillverkarna av olika upphängningslösningar har sina egna underhållsintervaller för sina produkter som måste följas för att garantin ska upprätthållas. Kontrollera underhållsintervallet för din egen fjädring på tillverkarens hemsida.

Allmänna underhållsinstruktioner

  • Rengör din cykel efter varje tur och se till att all rost och smuts är borta.
  • Smörj alla rörliga delar, såsom kedjan. Se även till att lagren är rena och tillsätt lagerfett vid behov.
  • Se till att alla skruvar och muttrar är åtdragna, men var noga med att inte dra åt bultarna för hårt.
  • Se till att alla beslag är ordentligt fastsatta och intakta.
  • Underhåll bromsskivorna och bromsbeläggen regelbundet och se till att de är rena och torra. En person som kör många mil bör göra detta ungefär varje månad.
  • Se till att din cykel förvaras säkert och skyddad från väder och vind när den inte används.

Det här är bara några bra underhållstips för att förlänga livslängden på din cykel. Noggrant och regelbundet underhåll säkerställer att din cykel fungerar felfritt och är säker att använda under lång tid.